Jouw website in de zoekmachine top tien?
Het is natuurlijk interessant om te zien hoe jij op de eerste plek kunt komen op een specifiek zoekwoord of in de zoekmachine top tien. Waar is dat echter afhankelijk van? Welke factoren spelen een belangrijke rol om je website op de eerste plek van Google, Yahoo of Bing te krijgen? We bespreken ze graag met je in dit artikel.
De belangrijkste factoren voor de zoekmachine top tien
Graag maken we een opsomming van de elementen welke bepalen op welke plek jouw website krijgt in de zoekmachines of eigenlijk van Google. Het grootste gros van de mensen maakt immers gebruik van deze zoekmachine.
Het is uiteraard het Google algoritme welke berekend op welke plek jouw website voor een specifiek zoekwoord gevonden wordt in hun zoekmachine. De elementen welke hierbij van belang zijn, zijn:
- Het aantal verwijzingen naar jouw website voor een specifiek zoekwoord
- De autoriteit van deze verwijzingen
- Hoe de website is opgebouwd en natuurlijk of het zoekwoord hier ook in voorkomt
- Is er een social power waaruit blijkt, dat het ook op social media aanslaat?
Graag duiken we wat dieper in de verschillende onderdelen om jouw website op de eerste plek te krijgen.
Het aantal verwijzingen & hun autoriteit
De eerste twee punten verwerken we graag in een keer. Het is namelijk een combinatie van kwaliteit en kwantiteit welke bepalen hoe belangrijk jouw website gezien wordt door de zoekmachines. Het is vaak onduidelijk hoe de algoritmes en berekeningen werken in de zoekmachines. Het is echter duidelijk, dat het aantal verwijzingen en vooral ook de kwaliteit van deze verwijzingen werken. Het was eerst de Pagerank welke dit inzichtelijk maakte. Deze berekeningen en beoordelingen kan je echter niet meer aantreffen. Het betekent uiteraard niet, dat dit niet meer van belang is.
Graag leggen we het met een voorbeeld uit:
Op een bankje zitten een bakker, een kapper, een accountant en een oude man. Wanneer je vervolgens een vraag stelt zullen ze je allemaal een antwoord geven. Wanneer het echter om de smaak van gebak gaat, een nieuwe haarstijl of het berekenen van winst of verlies bij een onderneming zal je altijd de uitleg van een specialist zwaarder laten wegen. Toch?
Drie keer naar links en een keer naar rechts door de specialist, kan je alsnog de rechterkant opsturen. Het is dan dus slim om hier ook gebruik van te maken wanneer je wat wilt weten. De zoekmachines zullen een link naar een accountants website vanaf een autoriteit website rondom accountant zaken zwaar mee laten tellen in het bepalen van de posities in de zoekmachines.
Social media en de zoekmachines!
Graag haken we direct in op de social media links uit de zoekmachines. Het is namelijk zo, dat de zoekmachines ook kijken naar het aantal shares, likes en retweets van een specifiek artikel. Social media en de zoekmachines zijn bepalend voor elkaar.
Waar de zoekmachines en social media afzonderlijk werden gezien, is dat tegenwoordig onmogelijk. Een website zonder social media power (en social media juice) zal nooit een top positie in de zoekmachines krijgen. Zeker niet wanneer er volop concurrentie is.
De inrichting van de website
Een basis vereiste is natuurlijk om de website en het artikel goed in te richten voor de zoekmachines. Wanneer je met een auto wilt gaan rijden of een fiets dan is het niet alleen belangrijk om wielen te hebben, maar ook om er voldoende lucht in te hebben om topprestaties te krijgen.
Een aantal onderdelen zijn van belang om optimaal gevonden te worden in de zoekmachines. Het zoekwoord dient in de titel voor te komen, de eerste alinea, een kopje (met H2 – H4) en ook in de meta omschrijving. Tevens is het slim om een figuur op te nemen in de site met een alt tag. Het maakt het artikel niet alleen aantrekkelijk voor de lezer, maar ook voor de zoekmachines.
Veel schrijvers van een online artikel vragen zich af of ze voor de zoekmachines moeten schrijven of voor de lezers. Het is vaak een balans tussen twee werelden. Het beste is echter om voor de lezer te kiezen. De lezer bepaalt uiteindelijk hoe lang hij op de site blijft en ook of het interessant is. Door echter wel te kijken naar de zoekwoorden welke aantrekkelijk zijn voor de lezers met voldoende interesse, is het mogelijk om ook veel lezers te krijgen.