Het is goed om serieus om te gaan met jouw inspanningen voor contentmarketing. Het is nu al weer 2019! Content is de basis en de core om jezelf te verbinden met je doelgroep en klanten. Social media, blogs en video zijn de dragers van de content. Content is de manier om jezelf te onderscheiden van je concurrentie, de drempel te verlagen, nieuwe leads te krijgen en ook om nieuwe klanten te maken. Interessant? YES!
In dit artikel hebben we zeven trends weergegeven waar je rekening mee moet houden als je bezig bent met contentmarketing of wanneer je hiermee wilt starten.
- Content Marketing Plan
- Origineel en relevant
- Micro Influencers
- Testen van kortere berichten, foto’s en video’s
- Voice
- Story Telling
- Data
Laten we de trends nader toelichten.
1) Een plan voor je content marketing
Het is goed om een contentmarketingplan te maken. Het is mogelijk om zo beter de inhoud af te stemmen op het doel en de doelgroep. Weet wat je gaat schrijven, welke keywords (zoekmachinemarketing) je belangrijk vindt en ook waar je het wilt gaan plaatsen. Het wordt gemakkelijker om zo op een consistente manier meer content te maken en te delen.

Het beste is om een jaarplan te hebben en daarbij te kijken naar speciale dagen. Valentijnsdag, Kerst, vakanties, Pasen en andere speciale dagen kun je hierbij weergeven. Ook de datum van het jubileum van je bedrijf, van je personeel en andere momenten zijn goed. Je kunt content maken en ook speciale acties. Plan ook in waar je de content gaat delen, zodat het op alle kanalen komt welke je hebt.
2) Originele content wat niet op clickbait lijkt!
Clickbait is het zorgen, dat mensen gaan klikken op een link om zo ergens hun gegevens achter te laten. Je moet puur voor de content gaan in 2019. Het is belangrijk om persoonlijk relevante inhoud te bieden. Wist je trouwens, dat het helpt om de aankoop te stimuleren?
De content moet het zaadje om de aankoop te gaan doen planten. Van daaruit dient de klant de wens te krijgen om te gaan kopen. Met relevante content is dit mogelijk. Schrijf originele en relevante content. Het is niet moeilijk. Gebruik gewoon je eigen ideeen en gevoel hiervoor. Natuurlijk kun je ook content ideeen aandragen aan een schrijver of bureau om er wat moois van te maken.
Respecteer de tijd van de lezer!
3) Micro-influencers
Je hebt geen grote bomvolle instagram accounts nodig of Facebook pagina’s. Kies voor de kleinere accounts in een specifieke niche om je doelgroep via een micro influencer te bereiken. Het is betaalbaarder, gemakkelijker en daarnaast kun je de content perfect laten aansluiten op de volgers van de influencer.
(Een influencer is een persoon met een instagram, LinkedIn, Facebook, YouTube account of Blog met veel volgers. Een bericht op hun account zal zorgen voor een grote exposure van je bericht.)
Het is mogelijk om de influencers te benaderen om je bericht te delen op hun account(s). Ook kun je het doen door ze te betalen. Het kost geld. Het is echter krachtiger dan de normale advertenties. SImpelweg, omdat het niet als een advertentie aanvoelt voor de ontvanger van het bericht. Het is juist waarde wat hij ontvangt uit jouw bericht.

4) Test ook foto’s, figuren en video’s
Het is goed om ook andere manieren van content te gebruiken. Een blog en artikels zijn goed. Ook hier kun je trouwens experimenteren. Je kunt een keer een grotere of juiste kortere blog gaan plaatsen. Je kunt meer foto’s invoegen en het anders indelen.
Daarnaast is het ook goed om gebruik te maken van video’s en foto’s. Vooral op social media wordt het omarmd. In YouTube zijn er volop kansen om goed te scoren. Het is zelfs mogelijk, dat je video in de organische zoekresultaten scoort. Wist je dat een video hier nog meer opvalt, doordat er een figuur getoont wordt? Het is kicken om hier topposities te krijgen waar anderen veel geld uitgeven om een link te krijgen via zoekmachinemarketing.
Probeer eens wat anders en experimenteer.
5) Voice
De toekomst van onze mobiele telefoons is voice. Je kunt straks alles op je mobiele toestel bedienen, uitvoeren en zoeken via je stem. Je roept Google aan en je vraag om een zoekopdracht uit te voeren. Het is belangrijk om jezelf en je site hierop voor te bereiden. Het is zo mogelijk om hier in de toekomst alle kansen te pakken.
Het zal in de nabije toekomst belangrijk worden en marketeers spelen hier nu al op in. Ontdek de trend en kijk naar de mogelijkheden.
6) Storytelling
Het is goed om veel feiten, voordelen en features te noemen van je producten en diensten. Het wakkert het interesse aan. Om echter de juiste connectie te krijgen met je klant en doelgroep is het belangrijk om storytelling te gebruiken. Een verhaal wordt veel beter onthouden en met een verhaal maak je een diepere connectie. Het is daarom verstandig om een story te hebben rondom je bedrijf. Het is goed om een ervaring te creeeren. Het transformeren van de mensen met je verhaal is het ultieme doel.
Facts Tell, Stories Sell.

Wist je dat men minimaal zeven contactmomenten met een bedrijf moet hebben, voordat men tot een aankoop overgaat? Het is belangrijk om te zorgen voor krachtige en sterke contactmomenten.
7. Data
Kijk naar de cijfers en bezoekers plus acties welke ze hierop nemen. Welke Key Performance Indicatoren zijn belangrijk voor jouw business? Het aantal bezoekers, mensen op je e-mail lijst, conversies naar aanvragen, verkopen en doorverwijzingen? Het is goed om alles bij te houden wat belangrijk is. Door te meten ontdek je zaken. Doe het op een dieper niveau en kijk welke kanalen voor de beste kwaliteit klanten zorgen.
Weet ook wat je customer life value is. Het maakt het gemakkelijk om sneller een beslissing te nemen om te gaan adverteren. Wanneer je klant bijvoorbeeld in zijn hele leven voor 10.000 euro aan producten en diensten koopt gemiddeld, dan kun je gemakkelijk 1.000 euro aan marketing gaan uitgeven. Toch? Bij een goede contentstrategie hoort ook het inzetten van betaald adverteren.

Ben je op zoek naar een goed plan voor je contentmarketing? Neem dan gerust contact met mij op.