Een goed profiel op LinkedIn is eigenlijk de basis van rendement krijgen, of halen, uit LinkedIn. Toch is het soms best moeilijk om een sterk LinkedIn profiel te maken voor jezelf of voor je bedrijf. Bij het maken van een sterk profiel is het belangrijk dat je gebruik maakt van de mogelijkheden die je hebt om je op LinkedIn te presenteren. Je profiel is namelijk de enige manier hoe je jezelf presenteert op LinkedIn.
Het begint allemaal natuurlijk met een profielfoto. Deze is belangijk, omdat mensen je eraan kunnen herkennen. Omdat LinkedIn een zakelijk sociaal netwerk is is het niet verstandig om een hele feestelijke profliefoto te nemen. Het beste is om ervoor te zorgen dat je een zakelijke foto als profielfoto gebruikt, waarop je gezicht duidelijk te zien is. Dit type profielfoto maakt je profiel persoonlijk
Daarnaast heb je nog meer manieren om mensen te informeren over jezelf. Je kan al je vorige banen, ageronde studies en cursussen vermelden op je profiel. Het is verstandig om dit zo overzichtelijk mogelijk te doen. Daarnaast kun je een functieomschrijving geven van jezelf. Dit moet je niet letterlijk nemen! Het is niet slim om te vemelden dat je bijvoorbeeld mede-eigenaar bent. Hier hebben mensen namelijk niet zoveel aan. Je kunt beter laten weten wat je voor een ander kan betekenen, of wat een ander aan jou kan hebben. Ook kun je erop zetten wat je bereikt hebt tot nu toe en wat je specialiteiten zijn.
Soms zie je profielen waarop mensen een korte samenvating over zchezelf geven. Ook dit draagt bij aan de kracht van je profiel. Anderen kunnen op deze manier namelijk snel dingen over jou te weten komen die voor hun interessant zijn. Het is ook slim om je talenten in steekwoorden te vermelden. Daarnaast heb je de mogelijkheid om links op je profiel te plaatsen die leiden naar bijvoorbeeld de site van je bedrijf. Zo kunnen mensen snel informatie over je bedirjf vinden die ze nodig hebben. Als laatste is de taal van je profiel erg belangijk. De geschikte taal hangt af van het doel dat je hebt met LinkedIn. Als je de verkeerde taal voor je profiel gebruikt kunnen mensen, of potentiële klanten, hierop afknappen. Dit wil je natuurlijk niet. Denk er daarom van tevoren goed over na wat je doelgroep is en welke taal daarbij past!