Gebruik marketing om sterk te blijven in een zwakke economie

0
6241
Gebruik marketing om sterk te blijven in een zwakke economie

Slimme ondernemers zien kansen in een slechte markt.

Ondernemers staan voor een uitdaging op het gebied van marketing om in deze economie een sleutel te vinden om toch te groeien. Een sleutel is om concurrerend te zijn en opportunistisch te denken. Een slechte economie kan kansen bieden voor uw bedrijf om de marketing en pr zaken tegen het licht te houden en om ze effectiever en efficiënter te maken.

In de goede tijd is het niet zo moeilijk om met de goede trend mee te liften. Men hoeft dan ook niet naar het marketingplan te kijken om deze te veranderen. Echter als je kritischer wordt op de uitgaven dan wordt het vaak tijd om het plan aan te passen.

De minder sterke economie dwingt u om met meer frisse en creatievere manieren te werken om uzelf te onderscheiden van de rest en de leider in uw markt te worden. Ook als u een klein marketingbudget heeft. De sleutel is om ook in een zwakke economie waar de concurrentie hoger is goed zichtbaar te blijven en een sterk beeld uit te stralen. Uw klanten zijn gevoelig voor zwakte dus toon dat niet! Zorg voor een sterke aanwezigheid en een goede zichtbaarheid.

Enkele tips:

  1. Neem uw marketing strategie opnieuw onder de loep.
    Onderzoek welke manieren van marketing het meest effectief zijn en zet deze voort. De andere manieren van marketing zet u op een lager pitje.

  2. Laser-gerichte campagnes
    Zorg voor goed gerichte campagnes specifiek op uw doelgroep. Richt u alleen nog maar op de ideale klant!

  3. Zorg voor een sterke boodschap
    Onderscheid uzelf van de rest en zorg voor een duidelijke boodschap die u naar uw doelgroep uitdraagt. Speel hierbij in op de wensen, behoeften en angsten van uw doelgroep.

  4. Integreer online media
    Tegenwoordig is de communicatie twee richting verkeer. Communicatie naar uw klanten en communicatie van uw klanten. Zorg dat dit goed mogelijk is. Het toevoegen van social media aan uw huidige marketingplan is vaak voor een beperkt budget mogelijk en biedt veel potentie.

  5. Partners
    Zoek naar partners waar u strategisch mee kunt samenwerken. Bedrijven die al in contact staan met uw doelgroep. Zorg voor een goede samenwerking en een mooie deal om uw en hun klanten nog meer te bieden.

  6. Vergeet uw bestaande klanten niet
    Het vinden van nieuwe klanten is van groot belang. Echter het behouden en maximaal faciliteren van uw bestaande klanten is ook van groot belang. Denk aan cross-sell en up-sell kansen bij uw huidige klanten.

    Wordt een geduchte concurrent en voer altijd strategische marketing stappen uit. Bouw altijd aan uw klantenkring, uw marketingboodschap en behoudt die echte winnaarsmentaliteit!