Een mens, respect en marketing.

0
9086

Marketing heeft betrekking op alle activiteiten die een bedrijf uitvoert om de verkoop van producten en diensten te bevorderen. Marketing is gebaseerd op de Engelse termen market (de markt) en op getting (krijgen). Samen met een afdeling Sales (verkoop) dient je samengestelde product of dienst aan de afnemer verkocht te worden. De vergoeding voor deze levering heet dan de omzet. Omzet is te vergelijken met de waardering voor een handeling waar beide partijen een tevreden gevoel van dienen te hebben. Als hieruit dan weer een goede relatie ontstaat die vervolgens tegen anderen zal vertellen over zijn tevredenheid is er een ambassadeur geboren. Deze persoon helpt je meer relaties en afzetmogelijkheden te ontmoeten. De oorspronkelijke term Marketing is ook op ruil gebaseerd. Wat je geeft zal je oogsten en doe er ook wat liefde bij.

Jij vraagt, ik geef, jij krijgt, ik heb waardering en ik zeg dank.

Een mens, respect en marketing. De behoefte van een mens is de leidraad voor alle marketing handelingen die een product of dienst nodig heeft. Die behoefte ontstaat in de psychologie van een mens die vervolgens een oplossing zoekt om die behoefte te bevredigen. Door allerlei invloeden die een mens op zijn levenspad tegenkomt is de voldoening van een behoefte voor velen daarom ook anders, maar maatgevend voor zijn gevoel. Een mens is een identiteit die naar oplossingen zoekt.

Zodra wij kunnen analyseren en identificeren wat een behoefte is van een mens kunnen wij daar een plan voor ontwikkelen om met deze persoon te communiceren over onze mogelijkheden. Met deze communicatie vragen wij aandacht voor hetgeen wij te bieden hebben en om te willen helpen een vorm van bevrediging te presenteren. Dit kan op grote of op kleine schaal. Onze zichtbaarheid is daarin de sleutel die een beeld geeft dat wij een oplossing hebben voor een vraagstuk van onze gesprekspartner.

Samengaan voor nieuw RESPECT

 

Wij weten allemaal wel dat gezien het bovenstaande, mensen eigenlijk de belangrijkste schakel vormen voor een commercieel bestaan. Nu zal ik de laatste zijn die de digitale snelweg negatief zal beoordelen omdat die veel goeds heeft gebracht voor onze communicatie in de breedte. Toch is er ook veel veranderd door dit medium. Veel gebruikers gaan enigszins voorbij aan een belangrijk onderwerp. Afspraken worden toch nog altijd met mensen gemaakt. Het gedrag van mensen is helaas een stuk egoïstischer geworden door allerlei invloeden. Sociale vaardigheden lijken te wijken doordat het persoonlijk contact verminderd. Emotionele barrières zijn aan het vervagen omdat men zich kan verschuilen achter een gevoelloos communicatie middel.

 

Een afstand wordt tenslotte niet overbrugt door het ontbreken van een eerste stap.

Toch is het nodig om tijdens het nieuwe netwerken je echte persoonlijkheid te laten zien. Alleen vertrouwen is niet meer voldoende om een gedegen relatie op te kunnen bouwen. Diepere psychologische aspecten zijn een must om begrip te krijgen van de mensen waarmee wij communiceren. Empathie, affiniteit, betrokkenheid, acceptatie en openheid dienen ook allemaal een maatschappelijk belang. Bedrijven dienen meer en meer dienstbaar te zijn dan voorheen om een onderscheidende indruk te tonen. Als je vandaag begint met het willen begrijpen van de noodzaak is je eerste stap vooruit gezet. De bewustwording dat een ander mens een afspraak bevestigd zal je ook weer dichter bij jezelf en elkaar brengen. Denk er samen eens over in het NU, anders zal je concurrent je zeker dankbaar zijn.