Een succesvol bedrijf heeft goede verkopers nodig die een uitstekende relatie hebben met hun klanten. Dit kan vaak erg kostbaar zijn om aan deze relatie te bouwen. Er zijn echter bedrijven die hun verkopers alles over hun klanten laten onderzoeken en ook bijhouden in een database. Wat doen de kinderen, heeft hij een vrouw of heeft zijn een man, wat zijn hun namen, wat zijn de huisdieren en waar liggen de persoonlijke interesses van iemand. Erg belangrijk! Op basis van deze informatie ontstaan er waardevolle relaties met hun klant. Een relatie die veel verkopen zal bespoedigen en veel vertrouwen zullen realiseren.
Echter het is wel kostbaar om hier in te investeren en niet voor de snelle verkoop te willen gaan.
Het belangrijkste bij het verkopen is echter de relatie die u met een klant heeft. Zonder dat u een relatie heeft opgebouwd valt er niets te verkopen. Zo simpel is het gewoon. (pilaar 1: bouw een langdurige en waardevolle relatie op met uw klanten)
What is in it for me! Niet altijd het belangrijkste als een klant u aan anderen wil voorstellen als de relatie goed is. Echter de waardering die hier uit spreekt en net dat kleine extra zetje maakt het voor uw klanten gemakkelijker om u ook te introduceren bij anderen. (pilaar 2: beloon klanten die u helpen aan meer klanten)
Help te bouwen aan het succes van uw klanten. Zorg ook buiten uw eigen taken of die van uw bedrijf om dat u ervoor zorgt dat het voorspoedig gaat met uw klanten. Ondersteun en help uw klanten te bouwen aan hun succes. Hun succes is uw succes! (pilaar 3: help ook buiten uw eigen zaken aan het succes van uw klanten)
En zorg natuurlijk altijd dat uw klant altijd tevreden is over u! Klantentevredenheid staat boven alles!
En weet dat zeker meer dan 50 procent van alle verkopen ontstaan uit mond op mond verkopen!
En een aanbeveling van een klant om naar u toe te gaan is tien keer meer waard als een koude lead!
Zo simpel is het nu eenmaal….