Vandaag wil ik graag een leuke video met je delen. Zag hem en was al van plan om over de kracht van een groep te schrijven. Een extra motivatie om het nu te doen. Ik laat hem je maar direct zien, zodat je weet waar ik het over heb.
Wat ik graag met je wil delen is dat je met een grote groep mensen meer kunt bereiken dan alleen. Je kunt een vuist maken tegen de grote gevestigde bedrijven. Je kunt gezamenlijk je marketing gaan doen. Ook kun je een collectief gaan maken, waardoor je meer te bieden hebt.
De klantreis
Het krijgen van leads en maken van klanten is voor veel ondernemers vaak een strijd. Het aantrekken van jouw doelgroep en het converteren van deze doelgroep naar klanten is een proces. Het is een reis welke je klant doormaakt. De klantreis kun je op verschillende manieren benaderen. Een echte reis of vakantie kun je op verschillende manieren omschrijven. Het kan gaan om de geografische reis, de emotionele reis en gebeurtenissen welke je hebt meegemaakt. Ook kan het gaan om de groeimomenten en inzichten welke je hebt gekregen. Een reis kun je op meerdere manieren benaderen. Laten we het echter over de klantreis hebben.
De klantreis laat de klant door een aantal fasen gaan om tot een aankoop te komen. Het begint allemaal met het verbinden van de doelgroep aan jou. Leer ze beter kennen en maak de connectie om contact te houden. Zorg er bijvoorbeeld voor, dat je hun emailadres krijgt, telefoonnummer en naam. Op die manier is het mogelijk om contact te onderhouden. Je kunt zo een relatie opbouwen met je doelgroep.
Een volgende stap is om ze bewust te maken van een specifiek probleem. Help ze door informatie met ze te delen. Help ze door te zorgen voor bewustwording. Hierna kun je ze helpen om een oplossing te zoeken en om je diensten of producten aan te bieden. Laat zien hoe je anderen hebt geholpen en hoe je dit ook bij hun kunt.
Het is nu tijd voor de klantgeneratie! Het einde van de eerste reis is afgelopen om het een vervolg te geven in een nieuwe reis! (Herhaalaankopen, aanbevelingen, doorverwijzingen en tal van andere reizen)
Waarom heb ik het over de klantreis? Simpwelweg omdat verschillende klantreizen op een en dezelfde plek kunnen starten. Eenzelfde doelgroep kan eenzelfde startpunt hebben om verschillende klantreizen af te leggen naar verschillende bedrijven en ondernemers. Vanuit een doelgroep kunnen er dus verschillende belangen gediend worden.
Dezelfde doelgroep, verschillende belangen
Het is natuurlijk logisch, dat meerdere bedrijven dezelfde doelgroep kunnen hebben. Een accountant, boekhouder, marketing specialist, webdesigner, tekstschrijver en drukwerkspecialist hebben allemaal de ondernemer als doelgroep. Wanneer ze zouden samenwerken kunnen ze als collectief gezamenlijk leads genereren, marketing doen, bewustwording creëeren en klanten aan elkaar doorverwijzen. Samen kunnen ze een vuist maken, een groter marketingbudget inzetten en hun gezamenlijke doelen realiseren. Iets wat wel op de juiste basis moet gebeuren en met de juiste regels. Het is belangrijk, dat binnen een collectief rust heerst, er balans is en alles eerlijk gebeurt.
Delen is vermenigvuldigen
Door gezamenlijk actie te ondernemen kunnen we meer dan we denken. We kunnen de haaien en miereneters het leven moeilijk maken (zie de video). We kunnen samen ook meer bereiken. Het is geweldig om te zien hoe we samen meer kunnen bereiken.
Wat als je marketingbudget 100 euro is. Dan kun je hier vaak niet zo’n groot verschil mee maken. Wanneer het echter slim en effectief wordt ingezet wel. Een manier is om samen te werken met anderen. Stel dat je met 10 andere ondernemers gaat samenwerken. Het totale budget is dan 1000 euro. Je hebt dus 10 keer meer kansen om een verbinding te krijgen met je doelgroep. Zelfs al zou het slechts een factor 5 zijn, zou het al een succes zijn. Je 100 euro marketingbudget is gegroeid, zonder je bankrekening aan te spreken.
Hoe maak jij gebruik van de kracht van samenwerken?
Heb jij partnerships met andere ondernemer in jouw regio, verwant aan jouw vakgebied of op een andere manier? Laat een reactie achter.