Om die vraag te beantwoorden zou je eerst moeten weten wat superklanten zijn. Het kan voor ons allemaal een verschillende betekenis hebben. Een superklant kan iemand zijn welke alles bij je koopt en je bankrekening goed spekt. Natuurlijk in ruil voor volop waarde, die jij als bedrijf levert. Een superklant kan echter ook een top ambassadeur zijn van je bedrijf. Een superklant brengt je op een vaste basis vele nieuwe klanten. Het dus eigenlijk een klantenvermenigvuldiger. Een leuk woord voor scrabble!
Een superklant is in mijn ogen een combinatie tussen beide. Een superklant is razend over jouw diensten en/of producten en brengt je ook meer nieuwe klanten. Een superklant brengt je daarnaast ook een stoot aan nieuwe creatieve energie. Ze inspireren je om een stap verder te gaan. Te kijken waar je nog meer verbeteringen kunt bieden en verder kunt groeien als ondernemer.
Hoe krijg je meer superklanten?
Wanneer je nog geen superklanten hebt is dat geen schande. Vaak zijn ze wel aanwezig, maar zie je ze niet direct. Toen ik pas startte met het maken van websites voor ondernemers had ik vele superklanten welke me meer klanten opleverden. Het was toen nog min of meer een hobby business en mijn prijzen waren niet extreem hoog. Doordat mijn klanten echter weer klanten naar mij toe brachten was het geen probleem om aantrekkelijk geprijsd te werken. De prijs kwaliteit verhouding was hierdoor uitmuntend. En laten we eerlijk zijn, hier zoeken we vaak naar.
Je krijgt dus meer superklanten door een top prijs kwaliteit verhouding te krijgen. Tenminste wanneer jouw focus op referrals ligt als de criteria voor een superklant. Wil je echter ook je bankrekening spekken in het proces, dan is het goed om te kijken waar je de meeste waarde kunt toevoegen met jouw diensten en producten. Kijk waar jij extreem veel waarde toevoegt, waardoor jouw klanten je hier ook graag rijkelijk voor belonen. Doe vervolgens meer dan verwacht en je krijgt vanzelf superklanten. Superklanten voor het leven!
Wat nu?
Het is nu belangrijk om twee basis zaken goed te doen. Ten eerste is het, het bepalen van je doelgroep of doelgroepen. Maak een of meerdere buyer persona’s waarbij je gaat kijken hoe jij jouw diensten en producten maximaal kunt inzetten voor hun.
Ontwikkel vervolgens een USP (unique selling point) waarmee je kop en schouders boven de rest van je concurrentie uitkomt. Onderscheidt jezelf met diensten en producten welke niemand kan aanbieden.
Natuurlijk heb je dit vaker gehoord. Het is echter een sleutel tot succes en de sleutel om Superklanten te krijgen. Het is geen geheime code. Het is wel een manier om te slagen met je business. Door te starten met het strikken van je veters voor een voetbalwedstrijd kun je gaan winnen. Door je schoenen te poetsen kun je een goede indruk maken. Het is de basis welke belangrijk is om uiteindelijk maximaal te scoren.
Ook voor jou zijn er vele superklanten welke graag je bankrekening spekken (in ruil voor de waarde welke je levert) en meer klanten naar je doorverwijzen. Tevens zijn er vele superklanten welke je zullen inspireren om je business naar een nog hoger niveau te brengen. Succes!