Vandaag wil ik het graag over positioneren hebben. Het is een begrip, wat je misschien verbind aan grote bedrijven met grote marketingbudgetten. Televisie campagnes, radio commercials en de hele mikmak meer. Is positioneren van je bedrijf en jezelf echter alleen weggelegd voor de “grote jongens” ? Ik weet zeker van niet. Positioneren is namelijk een plek veroveren in de koppie van je klanten. Iets wat de grote jongens kunnen doen en jij ook.
Wat is positioneren?
Laten we eerst even de term helder krijgen. Het is simpelweg de associatie welke jouw bedrijf oproept bij jouw klanten. Het belangrijkste is hierbij het laatste: hoe zien jouw klanten jouw bedrijf. Hoe verover jij een plek in het hoofd van jouw klanten?
Waarom het belangrijker is hoe je klant jou ziet ipv je jezelf wilt plaatsen!
Het is niet mogelijk om voor je klanten te bepalen hoe ze jou zien. Die tijd is voorbij. Zelfs met het grootste budget is het moeilijk om een klant te beinvloeden vandaag de dag. Uiteraard mis je de authenticiteit en prikt men door je neppe gedrag heen.
Niet voor niets werken de betaalde commercials op televisie niet zo goed meer, net als op de radio of in de kranten. Wel geeft men veel waarde aan het nieuws. Het is ook bijna onmogelijk om een mens van mening te laten veranderen. Als iemand slecht is in jouw ogen dan moet er veel gebeuren om dit te veranderen. Misschien is daarom een eerste indruk maken wel zo belangrijk.
“Je kunt lullen als brugman, maar ik blijf bij mijn standpunt”.
– Wanneer je een verkoper bent moet je dit al vele malen gehoord hebben. –
Waarom is positioneren nu zo belangrijk?
Je moet het zien als het veroveren van een plekje in de koppies van je klanten. Wanneer je de eerste bent zal je vaak op een staan. (Het first mover advantage). Wanneer iemand Cola zegt denk je niet aan Pepsi, maar aan Coca Cola. Wanneer iemand een automerk zegt roept het direct een gevoel bij je op. Die emoties en gevoelens zorgen voor een sterke associatie en dat je eigenlijk niets anders wilt. De combinaties zorgen ervoor, dat je voor een bedrijf of persoon kiest. Jij staat voor goed, kwaliteit, misschien betaalbaar, innovatief, gedufd, leuk en lekker bij je klanten.
Wanneer jij jezelf en je business zo gepositioneerd hebt, dat je staat voor vertrouwen, je hun belang boven het jouwe zet en garanties biedt win je het vaak van iedere concurrent. Zelfs wanneer je niet de goedkoopste bent of het grootste aanbod hebt. Vaak speelt dat geen rol meer. Je staat al met 10 – 0 voor op de rest.
De rest? Je concurrentie! Kijk er even naar
Ik ben een voorstander om niet teveel naar je concurrentie te kijken. Gewoon knallen! (niet op je concurrentie, maar het best mogelijke aanbod voor je klanten maken).
Het is echter goed om toch te kijken waar hun de focus op leggen. Waar willen hun scoren in de koppies van jouw doelgroep? Richten ze allemaal hun pijlen om de goedkoopste te zijn? Dan is het slim om te kijken hoe je het zaadje in die koppies kun
t planten, dat jij de beste bent met de hoogste kwaliteit. Plus stiekem, dat goedkoop duurkoop is!
Gebruik een andere invalshoek dan je concurrenten. Hierdoor zie je eruit als een Paarse Koe van Seth Godin en hoef je de strijd niet aan te gaan met je concurrenten. Je hebt nu in het koppie van je klanten/doelgroep een nieuwe categorie aangemaakt waarin jij op een staat. Geen concurrentie.
Hoe heb jij jouw bedrijf of jezelf gepositioneerd? Deel het hieronder met ons!