In welke fase van het aankoopproces zit jouw doelgroep eigenlijk?

0
12373

Het is goed om te weten in welk deel van het aankoopproces jouw doelgroep zit. Wanneer jouw doelgroep nog niet bewust is van jouw diensten of producten zit het in een ander deel van het aankoopproces dan iemand welke alle informatie over jou en jouw producten en diensten heeft ontvangen. In de onderstaande figuur wordt het helemaal duidelijk.

  1. Onbewust van het probleem. Onderin de driehoek.
  2. Bewust van het probleem
  3. Bewust van de oplossingen
  4. Bewust van de diensten en producten
  5. Helemaal bewust. In de top van de piramide.

klanten driehoek marketing

Het vertegenwoordigd ook de reis van de klant van onbewust naar bewuste koper.
Hoe hoger je in de driehoek komt en hoe beter men dus een afgewogen beslissing kan nemen, hoe kleiner de groep mensen.
De stappen tot de aankoop worden ook minder. Hierdoor ontstaat er dus een snellere kans op conversie.

Hoe vertalen we dit naar jouw marketing?

Wanneer we de vijf fasen bekijken in de klantreis tot de aankoop is het belangrijk om de juiste informatie aan de juiste groep mensen te geven.

Wanneer iemand zich onbewust is van het probleem

is het niet zinvol om ze te vertellen, dat jij de beste in je vakgebied bent met de beste prijs kwaliteit verhouding.
Stel je voor: je bent een fysiotherapeut en ziet iemand erg slecht lopen. Een uitgelezen kans om die persoon te helpen. Als je echter de persoon benadert en zegt dat je de beste fysiotherapeut bent van jouw stad dan kan de persoon je stom aankijken. Hij is zich nog niet bewust van zijn behoefte aan een fysiotherapeut. De persoon is onbewust.

Het is dus belangrijk om deze persoon eerst bewust te maken van zijn situatie om vervolgens door te stomen naar de voordelen van de oplossing, Hierna kun je jouw diensten aanbieden en daarna doorstomen naar het maken van een aanbod.

Zie je hoe de klant meerdere fasen doorloopt?

Hoe ziet dit er bij jou in jouw business er uit?

Heb jij voor iedere fase een marketing aanpak?

Hoe maak jij jouw van het probleem onbewuste doelgroep bewust?

Hoe maak jij jouw van het probleem bewuste doelgroep, bewust van jouw oplossingen?

Hoe zorg jij dat ze zien, dat jouw bedrijf de beste oplossing biedt voor hun?

Hoe maak je ze een goed aanbod, dat ze van een lead een klant worden?

Zie je hoe belangrijk het is in dit hele proces om je klanten door te sluizen van onbewust naar totaal bewust? Hoe denk je dat deze doelgroep jou gaat zien? Zouden ze je dankbaar zijn? We weten zeker, dat je waarde opbouwt wanneer je jouw doelgroep vanaf de eerste stap begeleidt naar de aankoop.

Hoe ben je jouw concurrentie slimmer af?

Je kunt kijken hoe jouw concurrenten hun marketing doen. Laten ze misschien ergens een steekje vallen? Zijn ze erg actief in een van de vijf fasen, maar vergeten ze een schakel hiervoor of hierna? Kun je hier op inspelen?

Op Facebook kun je tegenwoordig heel gemakkelijk de volgers van je concurrenten Facebook pagina targeten. Je zou ze hierdoor goed kunnen benaderen. Geweldig toch! Je pakt ze dan op het punt waar de concurrent een steek laat vallen.

Een bewuste marketing campagne

Nu jij de fasen van onbewust naar bewust kent is het mogelijk om een marketing campagne te starten welke precies aansluit op de groep mensen welke actief zijn binnen deze fase.
Wil je snel naar een conversie gaan? Dan zal je boven in de driehoek je marketing moeten starten. Wil je een relatie opbouwen en de klant door het hele proces van onbewust van het probleem tot totaal bewust van de mogelijkheden helpen, dan moet je je richten op de groep mensen welke nog niet bewust is van hun probleem. Het probleem wat jij kunt oplossen.