Een verkoopplan voor (kleine) bedrijven en ZZP-ers

0
10500
Een verkoopplan voor (kleine) bedrijven en ZZP-ers

Er zal niets gebeuren totdat er wat verkocht wordt! Een statement die klopt als een bus. Zonder dat u verkoopt zal er niets gebeuren. U mag het mooiste en beste product hebben of een superieure dienst leveren. Als er geen kopers zijn voor uw diensten of producten dan zult u het altijd rustig hebben en zal er geen omzet ontstaan.

 

Wat mist er in de meeste kleinere bedrijven en bij zzp-ers?
Een helder beeld van wie ze zijn en wat ze doen. Zeker in het begin zal dit zo zijn als men een bedrijf start tot ze een gevestigde partij in de markt worden.

Helaas ontbreekt een kristalhelder beeld op dit moment. En ik kan u vertellen dat ook ik mij hier schuldig aan heb gemaakt. Een kort en beknopt antwoord als ik heb een adviesbureau op het gebied van van internetmarketing is vaak het antwoord geweest als iemand mij vroeg wat ik exact deed. En het is gewoon zoveel meer. Of direct doorslaan naar een complete monoloog van een kwartier of langer tot in de detail en in vakjargon vertellen van uw activiteiten de betere oplossing is betwijfel ik. Het beste kunt u het wel krachtig houden, maar niet te beknopt!

 

Zorg voor een elevator pitch met de kern van wat uw onderneming doet en mogelijk ook welke problemen u oplost voor uw klanten.

 

En als u dan verder in gesprek komt met uw prospect dan kunt u zichzelf meer uitweiden over de exacte activiteiten en een meer specifieke omschrijving geven van uw activiteiten.

 

Als u een verkoopgesprek doet dan kunt u dit mooi opbouwen door als een ui laagje voor laagje weg te pellen en uzelf meer bloot te geven richting uw klanten. En zorg en dan ook voor dat hun behoeftes en verlangens om specifieke problemen van hun op te lossen te vergroten.

 

Na deze introductie en de getoonde interesse van de prospect kunt u het verkoopgesprek verdiepen.

 

U kwalificeert of de klant ook een potentiële koper en klant van u zal worden. Zeer belangrijk is dan of u op beslissingsniveau spreekt. Kan de persoon met wie u spreekt een beslissing nemen? En ten tweede is het zeer belangrijk dat zij ook daadwerkelijk een budget voor u hebben om de aankoop te doen. U kunt immers een gouden oplossing bieden, maar als er geen budget is dan zal er geen deal komen. Niet direct in ieder geval! Dit brengt ons op het derde punt: zijn ze direct of in de nabije toekomst geinteresseerd in uw product?

 

Zorg voor commitment en zorg dat deze kwalificatiepunten helder zijn besproken en beantwoord.

 

Vaak komt u in het verkoopgesprek ook specifieke bezwaren tegen waarom de koper niet direct overgaat tot een aankoop of een excuus zoeken om het later te kopen.

 

Leef u in, in de wereld van uw klant en onderzoek de bezwaren die ze mogelijk kunnen hebben en zorg voor een helder antwoord hierop. Wellicht dat u bij uw eerste klanten of bij bestaande klanten dit kunt bespreken op een luchtige manier. Vraag om feedback waarom een verkoop niet doorgaat en wat het grootste bezwaar is geweest om af te zien van de koop.

 

Zo zet u uw dure tijd die u heeft geinvesteerd om in een leerproces. En mogelijk komt er alsnog een verkoop uit aangezien u open kaart speelt en het bezwaar wat men heeft kunt weghalen. Dit is zeer aannemelijk dus schroom niet en zorg voor een waardevolle les of alsnog een verkoop.

 

Dan komt nog het afsluiten van de verkoop! De deal verzegelen.

 

Er zijn sommige bedrijven die geloven in een harde sluiting: Kopen of niet kopen. Geen middenweg en geen ruimte voor de toekomst. De schepen worden bij het verlaten van het pand direct achter u verbrand.

 

Als de klant uw hele product en diensten begrijpt en alle bezwaren van tafel zijn en het goede gevoel er is kunt u vragen om een order.

 

Vaak is een klein zetje als: zullen we het maar doen? Of hoe pakken we het aan? De vervolgstappen zijn dat we alles op papier zetten en dan direct starten!

 

Geen hit en run of go or no go en zeer zeker geen korte termijn tactieken. Als de klant uw product en diensten goed begrijpt en u heeft voldoende aandacht besteed aan de bezwaren, dan zal de verkoop licht en gemakkelijk gaan. U hoeft hier niet voor te vechten en zeer zeker geen raar gevoel aan over te houden.

U zorgt voor een kwalitatief hoog product en dienst en daarmee kunt u uw klanten voorruit helpen. De stap hiervoor is om de verkoop te bezegelen en te zorgen voor de levering!

 

 

Veel (verkoop)succes!

 

Een verkoopplan voor (kleine) bedrijven en ZZP-ers

Er zal niets gebeuren totdat er wat verkocht wordt! Een statement die klopt als een bus. Zonder dat u verkoopt zal er niets gebeuren. U mag het mooiste en beste product hebben of een superieure dienst leveren. Als er geen kopers zijn voor uw diensten of producten dan zult u het altijd rustig hebben en zal er geen omzet ontstaan.

Wat mist er in de meeste kleinere bedrijven en bij zzp-ers?
Een helder beeld van wie ze zijn en wat ze doen. Zeker in het begin zal dit zo zijn als men een bedrijf start tot ze een gevestigde partij in de markt worden.


Helaas ontbreekt een kristalhelder beeld op dit moment. En ik kan u vertellen dat ook ik mij hier schuldig aan heb gemaakt. Een kort en beknopt antwoord als ik heb een adviesbureau op het gebied van van internetmarketing is vaak het antwoord geweest als iemand mij vroeg wat ik exact deed. En het is gewoon zoveel meer. Of direct doorslaan naar een complete monoloog van een kwartier of langer tot in de detail en in vakjargon vertellen van uw activiteiten de betere oplossing is betwijfel ik. Het beste kunt u het wel krachtig houden, maar niet te beknopt!

Zorg voor een elevator pitch met de kern van wat uw onderneming doet en mogelijk ook welke problemen u oplost voor uw klanten.

En als u dan verder in gesprek komt met uw prospect dan kunt u zichzelf meer uitweiden over de exacte activiteiten en een meer specifieke omschrijving geven van uw activiteiten.

Als u een verkoopgesprek doet dan kunt u dit mooi opbouwen door als een ui laagje voor laagje weg te pellen en uzelf meer bloot te geven richting uw klanten. En zorg en dan ook voor dat hun behoeftes en verlangens om specifieke problemen van hun op te lossen te vergroten.

Na deze introductie en de getoonde interesse van de prospect kunt u het verkoopgesprek verdiepen.

U kwalificeert of de klant ook een potentiële koper en klant van u zal worden. Zeer belangrijk is dan of u op beslissingsniveau spreekt. Kan de persoon met wie u spreekt een beslissing nemen? En ten tweede is het zeer belangrijk dat zij ook daadwerkelijk een budget voor u hebben om de aankoop te doen. U kunt immers een gouden oplossing bieden, maar als er geen budget is dan zal er geen deal komen. Niet direct in ieder geval! Dit brengt ons op het derde punt: zijn ze direct of in de nabije toekomst geinteresseerd in uw product?

Zorg voor commitment en zorg dat deze kwalificatiepunten helder zijn besproken en beantwoord.

Vaak komt u in het verkoopgesprek ook specifieke bezwaren tegen waarom de koper niet direct overgaat tot een aankoop of een excuus zoeken om het later te kopen.

Leef u in, in de wereld van uw klant en onderzoek de bezwaren die ze mogelijk kunnen hebben en zorg voor een helder antwoord hierop. Wellicht dat u bij uw eerste klanten of bij bestaande klanten dit kunt bespreken op een luchtige manier. Vraag om feedback waarom een verkoop niet doorgaat en wat het grootste bezwaar is geweest om af te zien van de koop.

Zo zet u uw dure tijd die u heeft geinvesteerd om in een leerproces. En mogelijk komt er alsnog een verkoop uit aangezien u open kaart speelt en het bezwaar wat men heeft kunt weghalen. Dit is zeer aannemelijk dus schroom niet en zorg voor een waardevolle les of alsnog een verkoop.

Dan komt nog het afsluiten van de verkoop! De deal verzegelen.

Er zijn sommige bedrijven die geloven in een harde sluiting: Kopen of niet kopen. Geen middenweg en geen ruimte voor de toekomst. De schepen worden bij het verlaten van het pand direct achter u verbrand.

Als de klant uw hele product en diensten begrijpt en alle bezwaren van tafel zijn en het goede gevoel er is kunt u vragen om een order.

Vaak is een klein zetje als: zullen we het maar doen? Of hoe pakken we het aan? De vervolgstappen zijn dat we alles op papier zetten en dan direct starten!

Geen hit en run of go or no go en zeer zeker geen korte termijn tactieken. Als de klant uw product en diensten goed begrijpt en u heeft voldoende aandacht besteed aan de bezwaren, dan zal de verkoop licht en gemakkelijk gaan. U hoeft hier niet voor te vechten en zeer zeker geen raar gevoel aan over te houden.


U zorgt voor een kwalitatief hoog product en dienst en daarmee kunt u uw klanten voorruit helpen. De stap hiervoor is om de verkoop te bezegelen en te zorgen voor de levering!

Veel (verkoop)succes!